Audi A5

a5

De A5 (interne fabriekscode Typ AU484) is na lange tijd weer de eerste coupé in dit segment na het stoppen van de productie in 1996 van de Audi Coupé op basis van de Audi 80. De A5 is ontworpen door Walter de'Silva op basis van de Audi Nuvolari quattro conceptauto. De coupé GT staat op het nieuwe B8 MLB-platform (Modulare Längsbaukasten) of in het Engels MLP-platform (Modular Longitudinal Platform) waar de huidige Audi A4 B8 ook gebruik van maakt. De nieuwe A4 heeft ook ongeveer de zelfde ontwerp stijl als de A5 en ook technisch is de basis van de A4 gelijk. De C-stijl van de auto is volgens de'Silva geïnspireerd op de Audi quattro uit de jaren tachtig. De A5 maakt als eerste auto gebruik van dit nieuw ontwikkelde platform waarbij de motor verder naar achter is geplaatst wat de gewichtsverdeling bevorderd. De gewichtsverhouding bij de A5 is ongeveer 55:45 (voor:achter).
De A5 heeft in combinatie met lichtere motoren voorwielaandrijving. Voor zwaardere motoren is quattro optioneel of standaard. De auto kan besteld worden met drie transmissies: een handgeschakelde zesversnellingsbak, een multitronic CVT voor uitsluitend modellen met voorwielaandrijving en een Tiptronic automatische versnellingsbak voor de modellen met quattro-aandrijving. Later zal er nog een 7-traps S tronic automaat met dubbele koppeling beschikbaar komen die de Tiptronic gaat vervangen.

!