![]() |
Halverwege het jaar 1994 werd de Alfa Romeo 145 geïntroduceerd. Deze auto had de zware taak om de Alfa Romeo 33 op te volgen. De vormgeving van de 145 werd geschetst door Walter de Silva in Alfa's eigen Centro Stile, waarbij excentrieke katachtige lijnen het front sieren en de karakteristieke V in de achterruit (ontwerp Zapatinas) het aanzicht van de achterkant bepaalt. De bodemsectie van de 145 is gebaseerd op de bodemplaat van de Alfa Romeo 155 en Fiat Tempra / Fiat Tipo.
De Alfa Romeo 146 is een compacte wagen, gebouwd tussen 1995 en 2001. De Alfa Romeo 145 is technisch geheel identiek aan de 146, maar heeft een andere carrosserie.
De 147 werd geïntroduceerd op het autosalon van Turijn in 2000 als opvolger van de 145/146. De Alfa 147 werd afgeleid van de succesvolle 156. Hij kreeg onder andere dezelfde bodemplaat van deze iets grotere berline, zij het ingekort met 5 cm. De 147 wordt op de voorwielen aangedreven door een 1,6 L 16v (105 of 120 pk) of 2 L (150 pk) benzine motor, of een 1,9 L diesel 8v of 16v (120 of 150 pk). Ook het ontwerp van de 147 is geïnspireerd op de 156. Opvallende kenmerken zijn de typische Alfa neus en de V-vormige achterruit die ook terug te vinden is in de Alfa Romeo Brera. Oorspronkelijk was de wagen alleen verkrijgbaar in 3-deurs, de 5-deurs kwam er in 2001. In datzelfde jaar werd de 147 uitgeroepen tot auto van het jaar in Europa. Walter de'Silva, het toenmalige hoofd van de designafdeling "Centro Stile" van Alfa Romeo, was verantwoordelijk voor het ontwerp van de 147.