![]() |
De Alfa Romeo GT is een coupé van Alfa Romeo. De wagen is te verkrijgen als een 2+2 GT Coupé sinds 2004.
De wagen is op technisch vlak gebaseerd op de 156, maar lijkt uiterlijk meer op de 147 met wie hij zijn karakteristieke voorkant deelt. Ook het dashboard werd overgenomen van de 147. Toch werd de GT een aparte wagen en Alfa Romeo schakelde zelfs de hulp van Bertone in voor het ontwerp. De laatste keer dat Alfa Romeo dit deed was in 1984 voor het ontwerp van de Alfa 90. Ondanks de gelijkenis met de 147 had de GT een eigen krachtige en fraaie uitstraling. Dit was terug te vinden aan de hooggeplaatste, kleine ramen, de hoge, korte achterkant en brede spatborden. De achterkant werd gekenmerkt door kleine, platte achterlichten.
De naam "GT", Gran Turismo, was niet echt fantasievol, maar het gaf wel aan dat Alfa Romeo deze wagen niet als een echte sportieveling wilde verkopen, maar meer als comfortabele, sportieve coupé. Het weggedrag is sportief, maar niet oncomfortabel, je kan er rustig honderden kilometers mee reizen zonder moe te worden van de herrie of keiharde afstelling van het onderstel. Doordat de GT de Alfa 156 als basis heeft, is het grote voordeel dat de GT voor een coupé vrij veel binnenruimte en kofferruimte heeft.
In eerste instantie was de GT leverbaar als 2.0 JTS met 165 pk, bekend van de 156, GTV en Spider, als 3.2 V met 240 pk die ook in veel Alfa's terug te vinden is en zelfs als^diesel. De diesel is ook een bekende uit de 156, het was de moderne 1.9 JTD met 150 pk. De 3.2 V6 versie haalt een topsnelheid van 243 km/u en van nul naar honderd duurt slechts 6,7 seconden. Dat de huidige generatie diesels intussen zo verfijnd zijn dat deze niet misstaan in een coupé bewijzen ook zijn prestaties: de diesel versie haalt een topsnelheid van bijna 210 km/u en spurt van 0 naar 100 km/u in 9,6 seconden. Een basisuitvoering in de vorm van een 1.8 TS volgde een half jaar later.