![]() |
De Brera was voor het eerst te zien als conceptauto op het autosalon van Genève in 2002. De wagen was ontworpen door Giorgetto Giugiaro en beschikte over een 4,2 L 90° V8 motor van 400 pk. Het onderstel en de motor waren gebaseerd op de Spyder van zusterbedrijf Maserati. Alfa Romeo kaapte hiermee de prijs "Best of Show" weg op het autosalon van Genève.
Te mooi om het ontwerp niet verder te gebruiken, besloot Alfa Romeo om de Brera om te vormen tot een productiewagen. In 2005 werd hij op het autosalon van Genève voorgesteld. De wagen was iets verkleind, maar zag er nog altijd ongeveer hetzelfde uit. Het productiemodel is 4,41 m lang, 1,83 m breed en 1,37 m hoog. Bij de concept wagen waren die maten 4,39, 1,89 en 1,29 m. De Brera gebruikte nu het onderstel dat in samenwerking met General Motors ontworpen was voor de Alfa Romeo 159. Deze productieversie wordt geleverd met 3 soorten motoren: een 2.2 L JTS benzine van 185 pk, een 3.2 L JTS benzine van 260 pk een een 2.4 L JTDM diesel van 200 pk. Allen zijn ze te leveren met een mechanische 6-versnellingsbak of een automaat. De 2.2 benzine en de diesel versie worden volledig aangedreven op de voorwielen, de 3.2 benzine beschikt met het Q4 systeem over een vierwielaandrijving.
Ook met het productiemodel werden prijzen gewonnen voor het mooie design van de wagen. Op 16 januari 2006 won de Brera de prestigieuze Europese Prijs voor automobieldesign. Even later werd de Brera tot "Mooiste Wagen van het Jaar" verkozen op het Festival Automobile International in Parijs.